Kursusinfo

Det Tænkende Klasserum

På kurset får du via konkrete opgaver og praktiske øvelser indsigt og inspiration til, hvordan du kan inddrage elementer fra det tænkende klasserum i din egen undervisning. Her vil der være særligt fokus på hvordan du kan introducere og variere opgaver og aktiviteter, hvilke opgaver eleverne arbejder med, hvordan du stiller spørgsmål og hvornår du ikke gør, hvordan du inddrager konkrete materialer mm.

Oplev inspirerende foredrag

I sin bog ”Det tænkende klasserum” beskriver Peter Liljedahl 14 pædagogiske praksisser, hvor formålet er at skabe en undervisning, der udvikler elevernes evne til at reflektere, samarbejde og tænke selvstændigt.

Dette kursus tager udgangspunkt i, hvordan jeg selv anvender flere af Peter Liljedahls praksisser i min egen undervisning og hvilken effekt det har haft på både min egen og mine elevers oplevelse af matematikfaget.
Det handler ikke om at vende op og ned på alt hvad du gør, men om at bringe netop de elementer i spil, som passer ind i din hverdag og den matematikundervisning, du ønsker at præsentere dine elever for.

På kurset får du via konkrete opgaver og praktiske øvelser indsigt og inspiration til, hvordan du kan inddrage elementer fra det tænkende klasserum i din egen undervisning. Her vil der være særligt fokus på hvordan du kan introducere og variere opgaver og aktiviteter, hvilke opgaver eleverne arbejder med, hvordan du stiller spørgsmål og hvornår du ikke gør, hvordan du inddrager konkrete materialer mm.

Du behøver ikke at have læst bogen eller prøvet det selv. Det vigtigste er, at du er nysgerrig på at sætte tænkning i centrum og har lyst til at reflektere over egen praksis sammen med de øvrige deltagere. Alle kan være med!